Fullkorn tar magefettet
En undersøkelse som var ment å se om fullkorn ga helsefordeler fremfor raffinerte kornprodukter ga resultater som det er verdt å merke seg. Undersøkelsen tok for seg 50 voksne med metabolsk syndrom. Personene ble fordelt i to grupper som begge ble satt på en diett med et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen. Den ene gruppen fikk beskjed om å unngå fullkornsprodukter helt, mens den andre skulle dekke sitt daglige inntak av korn med fullkornsprodukter.
Undersøkelsen varte i 12 uker og samtlige personer gikk ned i vekt, reduserte livvidden og reduserte derved risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer. Imidlertid registrerte forskerne en vesentlig forskjell mellom gruppene, for mens gruppen som ikke spiste fullkorn riktignok gikk ned i vekt, var prosentandelen kroppsfett rundt magen uendret. Hos fullkorngruppen kunne man måle en signifikant reduksjon nettopp i dette området.
Forskerne registrerte også et forhøyet inntak av kostfiber og magnesium i fullkorngruppen, mens man ikke så noen endring i den andre gruppen.
Farlig magefett
Fettansamlingen rundt magen er farligere enn fettansamlinger andre steder på kroppen. Bukfett produserer stoffer som disponerer for utvikling av diabetes og hjerte- og karsykdommer.
Bukfettet kan du måle med et målebånd. De kritiske grensene for livvmålet er ifølge Folkehelseinstituttet 80 cm for kvinner og 94 cm for menn. Livvidden måles to-tre centimeter over navlen.
Kilde: The effects of a whole grain?enriched hypocaloric diet on cardiovascular disease risk factors in men and women with metabolic syndrome. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 1, 79-90, January 2008










