Lavkarbo og diabetes

Studien så på effekten og helseaspektet rundt en lavkarbo-diett og en lavfett-diett hos en gruppe personer med diabetes 2 over en periode på et år.
De som gikk på lavkarbo-dietten gikk raskere ned i vekt enn lavfett-gruppen, spesielt i løpet av de første tre månedene, men etter ett år hadde begge gruppene gått ned omtrent like mye i vekt. Blodtrykket var det samme i begge grupper og det ble ikke målt noen forskjeller i blodsukkernivået. Den største forskjellen var et forhøyet kolesterolnivå (HDL) i lavkarbo-gruppen.
Konsentrasjonen av HDL hos diabetikere er vanligvis lavt, så dette er en viktig og interessant oppdagelse, mener professor Maria-Luz Fernandez. Hun har gjennomført en uavhengig vurdering av undersøkelsen og kommentert resultatene for journalen Medscape Diabetes & Endocrinology.
HDL-kolesterolet kalles ofte det gode kolesterolet fordi høyt HDL-kolesterol er vist å beskytte mot hjerte- og karsykdommer.
- En ulempe med lavkarbo-dietter er at de generelt er vanskelig å følge, spesielt når karbohydratandelen er redusert til et minimum, sier Fernandez.
- Men en karbohydrat-redusert diett der karbohydrater bare utgjør 25% av kostholdet burde være enkelt for de fleste, og det kan vise seg å være svært nyttig for personer som har diabetes.
I følge den offisielle anbefalingen fra Statens Ernæringsråd bør karbohydrater utgjøre rundt 55-60% av kostholdet mens andelen proteiner bør ligge på mellom 10-15%. Ved en lavkarbodiett bytter man i hovedsak om dette forholdet, slik at andelen proteiner ligger på 10-15% (eller mindre), mens proteinandelen økes til 60-70%.
Kilde: Diabetes Care. 2009;32:1147-1152.










