Hvor mange måltider om dagen?


Del denne saken på Facebook   
Skal du spise få og store måltider, eller mange og små? Og har det virkelig noe å si?

En vanlig myte ved måltidsfrekvensen er at man skal spise mange hyppige måltider om dagen for å holde forbrenningen ved like. Dette har sitt grunnlag i studier gjort på 60-tallet som antydet at det lå noe i dette med å småspise hele dagen fremfor å innta færre og større måltider. Kort sagt, spis smått og ofte og gå ned i vekt.

Nyere studier har imidlertid forkastet hele hypotesen. Det finnes ikke noe grunnlag for å si at mange små måltider er bedre enn få og store1, selv om det klart finnes en gyllen middelvei mellom et daglig monstermåltid og 10 bittesmå måltider.

En gjennomgang av studier gjort på måltidsfrekvens fant endog en sammenheng mellom korte perioder med faste og økt levetid, og også at det var lettere å holde dietten ved like om man spiste på denne måten2. En kortvarig faste kan foreksempel gjennomføres ved at man spiser tidlig kveldsmat, hopper over frokost og tar dagens første måltid ved lunsjtider.  

Det viktigste er derfor den totale kaloribalansen. Spiser du mindre enn det du forbruker, går du ned i vekt. Det spiller derfor mindre rolle når du spiser og hvor ofte du spiser.


Referanser: 
1. Bellisle F. Impact of the daily meal pattern on energy balance, Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3, October 2004, pp. 114-118(5)

2. Mattson P. Energy intake, meal frequency, and health: a neurobiological perspective. Annu. Rev. Nutr. 2005. 25:237–60