Maten som øker forbrenningen


  
Enkelte typer matvarer får forbrenningen til å gå i høygir. Her får du vite hvilke det er.

Kanel
Et par gram kanel til noen av dagens måltider kan være en god idé, da kanel gjør at det lagres mindre fett i kroppen din. Ta det med måte, en halv til maks en teskje om dagen spredt utover måltidene er mer enn nok.

Chili
Chilipepper gjør ikke bare ganen het, den inneholder et stoff kalt capsaicin som stimulerer stoffskiftet og øker kroppsvarmen og forbrenningen. Kjøp fersk chili, fjern frøene, skjær den opp i små skiver, og ha den i varm mat eller på matpakka.

Proteinrik mat
Kroppen bruker mer energi på å fordøye mat med høyt proteininnhold enn mat med mye karbohydrater eller fett. En annen fordel, eller en del av samme sak om du vil, er at slik mat metter lenger. Eksempel på proteinrik mat er fisk, kylling, egg, cottage cheese og tofu.

Koffein
Et par kopper kaffe om dagen øker forbrenningen og hjelper med utskillelsen av fett fra fettcellene. Drikk et par kopper med kaffe eller grønn te en halvtime før trening, så er effekten størst.

Faste tidspunkter
Det siste tipset gjelder ikke en spesiell type mat, men er viktig i forbindelse med alle de andre. Kroppens metabolisme fungerer best når du spiser regelmessig og til faste tidspunkter hver dag. Hopper du over måltider vil forbrennningen også gå ned.