Så farlig er brus med sukker


Del denne saken på Facebook   
Skal du drikke brus bør du helst velge den sukkerfrie varianten. Brus med sukker er svært helseskadelig i følge ny forskning.

En kontroversiell annonse fra USA der sukkerbrus ble sammenlignet med å drikke fett.

Fettinnholdet i leveren og bukhulen blir mer enn fordoblet. Nivået av det farlige kolesterolet og triglyserider stiger tilsvarende og det siger mer fett ut i musklene. Risikoen for at man utvikler type-2 diabetes øker og spesielt unge er utsatt for å bli rammet av sykdommen non-alkoholisk fettlever.

Det er konsekvensene av å drikke en liter sukkerbrus hver dag i et halvt år, i følge en undersøkelse publisert i American Journal of Clinical Nutrition.

Forsøkspersonene i undersøkelsen drakk enten sukkerbrus, sukkerfri brus søtet med aspartam, skummet melk eller vann. Det var kun hos personene som drakk sukkerbrus man så de skadelige effektene. Alle personene var overvektige ved undersøkelsens begynnelse.

Vektøkningen var beskjedne 1,3 kilo i gruppen som drakk sukkerbrus. Forskerne kunne således ikke påvise at man ble merkbart tykkere av sukkerbrus, men man kunne altså se økte nivåer av fettavleiringer rundt de indre organer.

Forskningsdata


Kommentarer

Navn:

Email:

CAPTCHA Image
Captcha:
Nytt bilde


Din emailadresse blir ikke publisert offentlig. Til gjestekommentarer brukes et tilfeldig kommentarbilde. For registrerte brukere brukes bildet som er valgt i kontoadministrasjon. Har du ingen konto? Registrer deg her!