Leksikon

Vi gir deg et livsstilsleksikon som hjelper deg å forstå alle vanskelige ord innenfor trening, kosthold, vektnedgang og dietter

Livsstilsendringsleksikon

Syns du det er vanskelig å forstå ord og uttrykk som brukes i forbindelse med livsstilsendring? Da trenger du ikke fortvile lenger for vi har laget et leksikon med forklaringene du trenger innenfor livsstilsendring, trening, kosthold, vektnedgang og dietter. Her har du en god oversikt som hele tiden utvides.

Aerob trening Trening der utøveren hele tiden puster inn så mye surstoff/ oksygen som forbrukes og innebærer at man kan holde ut lenge. Det er en treningsform som gjør at man kan løpe lenge i et høyt tempo uten å bli stiv. En skiløper, skøyteløper eller sykkelrytter har meget god nytte av denne treningsformen.Aerob utholdenhet er evnen til å arbeide med relativt høy intensitet over lengre tid.
Anaerob Trening vil si at det forbrukes mye mer surstoff / oksygen enn kroppen får tilført med pustingen. Etter en slik trening over relativt kort tid, vil man lett bli stiv og det blir umulig å trene med slik intensitet lenger enn få minutter.Anaerob utholdenhet er evnen til å arbeide med svært høy intensitet over relativt kort tid.
Anoreksi Anoreksi kjennetegnes av at man er alvorlig undervektig og at man begrenser hva og hvor mye man spiser. Anoreksi kjennetegnes ved at man tenker på mat hele tiden, men strengt begrenser hva og hvor mye man spiser. Det er vanlig å benekte både at man er undervektig og de medisinske konsekvensene av tilstanden.Noen personer med anoreksi kan, slik som ved bulimi, kaste opp maten etter at de har spist. Anoreksi medfører omfattende hormonforstyrrelser. Sykdommen fører til alvorlig undernæring og medfører stor risiko for fysiske helseskader som for eksempel benskjørhet.

Sykdommen har høyest dødelighet sammenliknet med andre psykiske lidelser.

Antioksidanter Er kjemiske stoffer som beskytter mot eller senker hastigheten på oksidasjon av andre kjemiske stoffer. Eksempel på antioksidanter er C-vitamin, E-vitamin, betakaroten og selen. Disse stoffene får vi i oss gjennom maten. Et kosthold rikt på grønne, gule og røde frukter og grønnsaker gir tilstrekkelig med antioksidanter.
BMI Body Mass Index , eller kroppsmasseindeks, er en formel som indikerer om en person er over- eller undervektig, eller har normal vekt.
Bulimi Bulimi nervosaBulimi kjennetegnes ved episoder med overspising og stort matinntak, etterfulgt av at man forsøker å kompensere for matinntaket og unngå økt vekt. Den mest vanlige atferden for å hindre vektøkning er å fremkalle brekninger, men misbruk av avføringstabletter, fasteperioder eller overdrevet trening brukes også.
Burpees Burpees består av en kombinasjon av knebøy og armhevinger som trener alle de store muskelgruppene i kroppen, setter skikkelig fart på fettforbrenningen og gjør underverker for kondisjonen din.
Fiber Kostfiber er karbohydrater som ikke kan brytes ned av tarmens enzymer og som derfor når tykktarmen uten å tilføre energi. Fiber gir en metthetsfølelse og avhjelper tarmvirksomheten gjennom å binde væske. Kostfibrer finnes blant annet i hvetekli, hvetegroer, linfrø, korn og villris. Et voksent menneskes daglige inntak av kostfiber bør ligge mellom 25 og 35 gram per dag
Fleksitarianer Å spise fleksitarisk, betyr rett og slett at du spiser et mer plantebasert kosthold, men som likevel inkluderer fisk og kjøtt samt egg og melk. I praksis betyr dette at du har en til flere dager i uken hvor du spiser vegetarisk, men kan også ha dager med kjøtt og fisk
Gastric banding Dette er den eneste virkelig reverserbare slankeoperasjonen. Her blir et justerbart bånd operert inn rundt den øverste delen av magesekken. Dette sørger for at du blir fortere mett og føler deg mett lenger. Båndet kan fjerne ved ny operasjon.
Gastric bypass Dette er den vanligste formen for fedmeoperasjon. Her lager man en liten magelomme øverst i magesekken. På en måte en liten minimagesekk. Samtidig lager man et snitt i tynntarmen et stykke under magesekken og så blir den nedre delen av tynntarmen koblet direkte på minimagesekken. På den måten kobler man ut en del av tynntarmen og magesekken. Det er mulig å reversere operasjonen, men dette gjøres kun på grunn av medisinske årsaker.
Gastric sleeve Dette er den slankeoperasjonen som øker mest i omfang. Den blir stadig mer vanlig i Norge og andre land. Ved denne operasjonen opererer man kun på magesekken, og ikke på tarmen. Man fjerner rett og slett 2/3 av magesekken. Dette gjør at du blir fortere mett og får mindre appetitt. Denne operasjonen vil ikke gi mulighet for reversering! Sannsynligvis er det mindre komplikasjoner ved denne slankeoperasjonen.
GI Glykemisk indeks er et verktøy for å synliggjøre ulike matvarers evne til å gi oss høyt eller lavt blodsukker.
Karbohydrater Karbohydrat er en viktig kilde til energi, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Karbohydrater er faktisk hjernens og musklenes foretrukne drivstoff. Raske karbohydrater finnes i matvarer som hovedsakelig består av sukker og hvitt mel, som loff, godteri, brus, kaker og kjeks. De raske karbohydratene fordøyes fort og gir en rask blodsukkerstigning. De langsomme karbohydratene som for eksempel finnes i grovbrød, grønnsaker, bønner, linser og erter inneholder kostfiber. Kostfiber/fiber bidrar til en langsommere fordøyelse og blodsukkerstigning.
KCAL Kilokalorier, energiinnhold i matvaren beregnet etter hvor mye som frigis ved forbrenning. 1 Kcal er 1000 kalorier.
Kostfiber Kostfiber kan omtales som et ufordøyelig karbohydrat som passerer nedover tarmen uten at kroppen tar det inn. Dermed gir ikke kostfiber energi. Likevel gir kostfiber metthetsfølelse, virker det gunstig på mage- og tarmfunksjonen, og kan redusere risikoen for ulike livsstilssykdommer.
Lavkalori Lavkalori baserer seg på vektnedgang ved at kroppen får i seg mindre enn den forbruker. Du skal helt enkelt spise mindre enn du forbrenner.Lavkaloridiettene består av et vanlig norsk kosthold, med mange små måltider der fiberrik og mager mat står i fokus.

 

Lavkarbo Lavkarbo er ikke bare én diett. Det eneste det forteller er at karbohydrat er redusert i varierende grad, ellers kan resten variere veldig. Det finnes faktisk ikke noen offisiell definisjon på lavkarbo. Dermed kan man teoretisk lage sin egen.Imidlertid finnes det en god og fornuftig definisjon som American Diabetes Asscociation har laget og som brukes av mange forskere:

Lavkarbo er et kosthold som inneholder under 130g karbohydrater per dag. Omregnet til prosent av energi og basert på den berømte gjennomsnittlige kvinnens energibehov på ca. 2000 kcal, tilsvarer 130g karbohydrat 26 prosent energi.

Altså er lavkarbo et kosthold som har mindre enn 26 energi prosent fra karbohydrater.

Mindfulness Mindfulness, eller det vi på norsk kaller oppmerksomt nærvær, er en form for bevisst, våken tilstedeværelse her og nå i øyeblikket, i tanken, i følelsen, i sansningen eller i den opplevelsen eller handlingen som utspiller seg akkurat nå. Mindfulness innebærer også et valg om å akseptere det som befinner seg i bevissthetsstrømmen til enhver tid med en holdning av toleranse, omtanke, nysgjerrighet og undring, uten at det tas stilling til innholdet, ønskbarheten eller ubehaget som eventuelt medfølger, eller at det bedømmes som bra eller dårlig, sant eller usant.
Overspisningslidelse Overspisningslidelse kjennetegnes av episoder med overspising uten den tilhørende kompenserende handlingen som er til stede ved bulimi. En overspisningsepisode kjennetegnes av at man mister kontrollen når man spiser. Man klarer ikke å stoppe før man har spist langt mer enn hva andre ville spist i samme situasjon. Man kan spise raskere enn vanlig, spise når man ikke er sulten, eller spise alene fordi man er flau over det store matinntaket. Episodene etterfølges ofte av skam, vemmelse eller depressive tanker.
Paleo Et paleobasert kosthold er enkelt og greit naturlig mat. Som kjøtt, fisk, fugl, egg og skalldyr. Grønnsaker, hovedsakelig fra planter som vokser over jorden. Sunt fett som avocado, olivenolje og kokos, samt fett som finnes naturlig i animalske produkter. Nøtter, frø og frukt.
Protein Cellene i kroppen bygger selv opp proteiner, men cellene er avhengige av tilførsel utenfra av noen av byggesteinene, de såkalte essensielle aminosyrer. Proteinene i maten sikrer denne tilførselen. Anbefalingene for voksne ligger på rundt 0,75 gram protein per dag per kg kroppsvekt. Kostproteiner finnes i nesten alle animalske vegetabilske matvarer. Kjøtt, fisk, melk og egg er matvarer som inneholder mye protein med høy kvalitet. Bønner, linser, nøtter og ulike frø inneholder også mye protein, og er spesielt viktige proteinkilder for de som ikke spiser melk, egg eller kjøtt.
PT Personlig trener – en trener som er der for deg og hjelper og motiverer deg med din trening.
Raffinert sukker Raffinert sukker er sukkerarter som gjennomgår en kjemisk raffineringsprosess, og store deler av den opprinnelige planten blir fjernet. Når sukker blir tatt ut av naturlig mat, mister det sin kompleksitet, og det renset for fiber, vitaminer og mineraler. Ofte omtales raffinert sukker som ”tomme kalorier”, altså energi uten næring.
Spiseforstyrrelse Spiseforstyrrelse er en samlebetegnelse for ulike psykiske lidelser, der de mest kjente er anoreksi, bulimi og overspisningslidelse.
Stivelse Stivelse er et fordøyelig karbohydrat. De blir i større grad tatt opp langsomt fra tarmen og gir en mer jevn økning i blodsukkeret. Samtidig bringer karbohydratene med seg viktige vitaminer, mineraler og kostfiber.
Sukkerarter Glukose, fruktose, galaktose, sukrose,og maltose er ulike typer sukkerarter. Disse kan deles inn i uraffinert og raffinert sukker
Uraffinert sukker Uraffinert sukker er naturlig sukker som man finner bundet til cellestrukturen i frukt og grønnsaker eller ubundet i melk
Veganer En veganer er en som ikke bruker noen animalske produkter. Det innebærer å avstå fra å spise egg, melkeprodukter, alle typer kjøttprodukter og honning, og å unngå å gå med skinn, ull, pels og silke.
Vegetarianer Vegetarianer, person som helt eller hovedsakelig lever av matvarer fra planteriket, dvs. Kornprodukter, grønnsaker, bønner, frukt, bær, poteter, nøtter og frø.