Hold vekten i ferien!

Det er den tiden på året igjen hvor lange arbeidsdager, trening og hektisk hverdagsliv blir byttet ut med bølgeskvulp, soling og sene kvelder. Ofte kan det snike seg på noen uønskede kilo i ferien, men fortvil ikke. Vi har rådene som hjelper deg å unngå vektfella.

Skrevet av Hilde Martinsen.
Les historien til Hilde.

Postet i Motivasjon / Kosthold

Vi vet hvor kjedelig det er å sitte igjen etter en fantastisk sommerferie med noen ekstra valker og kjærlighetshåndtak. Vi vet at det som regel tar mye lengre tid å få bort de ekstra kiloene enn det tok å få dem på.

Slaraffenliv med is, restaurantbesøk flere ganger om dagen og noe godt i glasset hver dag har en lei effekt for mange av oss. Vi velger også oftere å spise dessert og droppe aktiviteten.

Det er flere grunner til at vi legger på oss i ferien. Vi koser oss mer. Dette innebærer ofte at vi spiser mer usunn kosemat og mer enn vanlig. Mange drikker også alkohol. Det gir mange ekstra kalorier. Ofte følger det også med snacks til drikken og vi koser oss med is i varmen. Trening blir det også ofte så som så med. Da er det ikke rart at kiloene kryper på.

Ikke tro du ikke kan spise: – Tenk heller på at med riktig valg kan du unne deg ting med god samvittighet.

Bruk grillen flittig i sommer. Du kan fint grille grønnsaker, laks, ørret, tunfisk, skalldyr, kylling, magert svinekjøtt og kalkunpølser. Server med lette salater. Grillen gir mange muligheter for å lage sunn sommermat.

Nyt frukt og bær. Men ikke ta helt av! Du kan gjerne kose deg med både bær og frukt, men ikke glem at frukt inneholder mye fruktsukker, så prøv å begrense deg litt. Fruktsukkeret gir raske svingninger i blodsukkeret og kan gi noen ekstra sultfølelse. Du bør også nyte frukten og bærene naturell.

Vann er den beste tørstedrikken. Ta med deg vann alle steder. Det holder deg hydrert i varmen og slukker tørsten. Ta gjerne lettbrus og juice i ny og ne.

Spis mindre. Ofte opplever man å miste appetitten i sommervarmen. Fint, benytt deg av dette og reduser inntaket ditt. Ingen vits i å spise mer enn man har lyst på.

Beveg deg! Ikke glem å bevege deg selv om du har ferie. Det er ikke vits i å ligge helt på latsiden i ferien. Det passer ypperlig å dra på sykkeltur med en piknikkurv, dra på badetur, gå flotte turer i skog og mark, ta en løpetur på stranda eller rett og slett utforske nye steder til fots. Det er ofte kjøligere i skogen enn det er i byen. En joggetur eller rask gåtur i en fantastisk solnedgang på stranda er jo en helt ultimat opplevelse. Ikke glem at du faktisk har mye mer tid til overs enn ellers til å bevege deg og trimme.

Ta de sunne valgene. Velg en sunnere is, enkel lunsj og lettere middag. Ikke spis snacksen som følger med drikken ved bassenget. Unn deg gjerne litt, men ikke hele tiden. Nyt naturens eget godteri som grønnsaker, frukt og bær hvis du må ha noe å knaske på. Hold deg i skinnet når det gjelder alkohol, det gir mange ”tomme” kalorier. Når du går ut på restaurant så tenk over hva du bestiller og ta kloke valg.

Benytt deg av nistemat. Skal dere ut på tur og oppdagelsesferd, så ta med en sunn og deilig matpakke. På den måten unngår du fristelser.

Hold på ukedager og helg i ferien også. Det er en lur måte å holde vekta i sjakk.

Ta kloke valg og hold kiloene unna!

Vi tipser deg gjerne om sunne oppskrifter :)

God sommer og nyt ferien!