Vektnedgang – hvor hente motivasjonen?

Skrevet av Hilde Martinsen.
Les historien til Hilde.

Postet i

Alle vet vi at motivasjonen er alfa og omega når man skal ned i vekt. Men hvordan i svarte skal man klare å holde på den?

Det er i hvertfall umulig å holde den på topp hele tiden, men det er viktig å klare å alltid finne den tilbake. Mange lurer på hvordan man skal klare dette. Disse 10 rådene kan hjelpe deg!

1 – Bestem deg – dette må være ditt eget valg! For at det skal fungere å legge om livsstilen sin, så må det være noe man virkelig ønsker. Er dette noe du brenner for, så blir valgene underveis mye enklere.

2 – For å unngå å dette av ditt nye regime, ha dager i ny og ne hvor du unner deg litt. Spis det du har lyst på og ikke få dårlig samvittighet for det. La det være DITT valg.

3 – Sett deg realistiske delmål og belønn deg selv når du når dem. Kjøp deg en fin ting du har ønsket deg, gå på spa, ta en time med PT, ha en hyggekveld med venninner, gå til frisøren, gå på kino, ta med hele familien på en hyggelig aktivitet og inviter kjæresten på date. Bruk belønning som ikke er knyttet til vekt. Her er det bare fantasien som stopper deg.

4 – Gå sakte frem. Det er ikke om å gjøre å gå fortest mulig ned i vekt. Det er lettere å holde vekten nede og kiloene borte hvis du finner ditt eget tempo på vektnedgangen. Husk at dette skal være en endring for livet.

5 – Forvent å sprekke, men ikke la det få deg til å gi opp. En dag er ingen krise! Begynn på nytt dagen etter.

6 – Skriv slankedagbok. Noter det du spiser, trening, vekt og mål. På den måten får du full kontroll på matinntak og energibruk. Lag deg en vektkurve, så vil du se når den daler. Det er gøy og motiverende.

7 – Visualiser vekttapet ditt. Du kan bruke smørpakker, melposer, sukkerposer el. Stable dem opp og kjenn på følelsene av hvor deilig det kjennes å SE hvor mye du har tatt av. Du kan også ta en kurv og plukke fine steiner å legge i den. En sten for hver kilo. Dette kan være et personlig og flott symbol på vekttapet ditt.

8 – Dokumenter vekttapet ditt. Ta bilder før, underveis og etter. Da kan du med dine egne øyne se forandringen som skjer og at kroppen endrer seg.

9 – Stopp selvkritikken! Ikke øk stresshormonene dine med destruktiv selvkritikk. Det vil øke lystene dine på usunne ting. Prøv heller å få opp selvtilliten med litt oppsnakking. Stå foran speilet og si fine ting til deg selv. Kikk nøye på deg selv og ros de tingene du liker.

10 – Bruk smarttelefonene din for alt den er verdt. Last ned nyttige apper og bruk den til å holde styr på spisingen din, finn oppskrifter på sunn mat, få daglig motivasjon, få statistikker over vektnedgangen din, ta bilder og alt mulig du kan komme på. Den blir din beste slankevenn.