10 lure triks for å gå ned i vekt

... uten å måtte jobbe for hardt! Alle lurer vel på hvordan man kan klare å gå ned i vekt uten å legge om livet helt. Og ikke alle klarer å gjøre for store endringer for å oppnå resultater.

Postet i Motivasjon / Trening / Kosthold

Hvordan gå ned i vekt uten trening og diett? Går det an? Svaret er JA!

Å gå ned i vekt krever ofte mye både av svette, forsakelser og selvdisiplin, men selv når du ikke løper intervall på tredemølla eller teller kalorier, så er det mange enkle måter å se kiloene på vekta forsvinne. Ved å ta i bruk disse ti små triksene i det daglige kan du gå ned i vekt uten trening og streng diett.

1 Start alltid måltidet med et glass vann: Da unngår du å bli dehydrert og du vil føle deg mettere, noe som hindrer deg i å overspise. Kanskje dette kan funke for deg også?

2 Gjør noen enkle bytter ved alle måltider: Bytt ut fete og kaloririke dressinger med en lettere variant. Velg frisk frukt i stedet for tørket. Spis mer grønsaker og mindre av det andre. Hvit ris bytter du enkelt ut med naturris, velg heller fullkornspasta og kutt ut hvitt brød og gå for grovt. Dropp sausen helt. Bytt kaloririkt med lettere varianter, det er det dette handler om.

3 Spis gjerne en bit med mørk sjokolade: I stedet for å gå løs på kjekspakken i kjøkkenskapet, tilfredsstiller du søtbehovet ditt med en bit med mørk sjokolade. Det føles kanskje ikke akkurat nok de første gangene, men etter som man venner seg av med sukkersuget, så kan du jo være glad for at du sparer kalorier mens du spiser en sunn og lekker godbit.

4 Vær nøye med porsjonskontroll: Det må du hvis du ønsker å gå ned i vekt, Det er viktig å holde seg til riktig størrelse på porsjonene. Mål opp snacks på forhånd og ikke spis rett fra posen, du kan bruke mindre tallerkener for å visualisere at dette er nok og pakke vekk rester så du ikke lar deg friste til å spise mer.

5 Beveg deg mer: Selv om du ikke setter av masse tid til trening, så kan du forbrenne en del ekstra kalorier bare ved å bevege deg litt mer gjennom dagen. Ta deg en pause fra jobbingen og gå deg en runde, ta trappene i stedet for heisen, parker bilen litt lengre unna butikken eller kontoret, eller hopp av bussen en stasjon før du egentlig skal av. Vips, der forsvant det en god del kalorier uten at du egentlig har satt av tid til å trene.

6 Ikke drikk kaloriene dine: Drikke med mye kalorier kan være en enkel grunn til at man ikke ser resultater på vekta – det kan være de tomme kaloriene fra en daglig brus, glasset med juice til frokost, et stort glass vin til middagen og en øl når man ser på TV. Det er lurt å holde seg til vann smaksatt med mynte, agurk, sitron, basilikum, appelsin eller lignende. Smaker forfriskende og digg. Og vann med citrus er vanndrivende også!

7 Det er lurt å ikke gå sulten for lenge: Litt sult kan være bra for deg, men å sulte seg selv hele dagen og så hive seg over en dessert på kvelden er både usunt og skadelig for livsstilsendringen din. Spis planlagte måltider og snacks så unngår du lavt blodsukker som får deg til å sprekke.

8 Småspis gjerne på snacks med proteinrikt og høyt fiberinnhold: Når det er tid for et mellommåltid, sørger du for at maten jobber for deg. Hold deg unna tomme og mye kalorier som potetgull og kjeks. Velg heller protein og fiberrik mat som smaker godt og gjør deg mett også. Da spiser du mindre kalorier og føler deg fornøyd samtidig.

9 Spis en lett og tidlig middag: Prøv å holde middagen din til 25% av dagsinntaket av kalorier og spis senest 2-3 timer før du legger deg. Å spise for mye for sent kan gi deg trøbbel med fordøyelsen og søvnforstyrrelser. Og det fører til at du kan få vanskeligheter med å holde deg til endringene dine.

10 Sov mer: Mangelen på søvn kan få deg til å spise mer gjennom dagen og ikke gi deg nok energi til å trene. Så sørg for å få minst 7-9 timer søvn hver natt. Det er en lett og effektiv måte å holde deg til livsstilsendringen din på.

Har DU noen tips som funker for deg? Send oss gjerne en e-post og vi deler tipsene dine!