Jeg vil så gjerne lykkes med slankingen. Hva gjør jeg?

Skrevet av Hilde Martinsen.
Les historien til Hilde.

Postet i Motivasjon

Vi leter vel alle etter måter å lykkes med det vi setter oss fore. Og det er veldig mange som leter etter en måte å lykkes med varig vektnedgang. Jeg var en av disse. Jeg var desperat etter å finne en måte å gå ned i vekt, mye ned i vekt, opparbeide meg en ny livsstil og holde meg der. Opp igjennom årene har jeg prøvd alt mulig: juicekurer, ananaskuren, flyvertinnedietten, Grete Roede, Libra, Nutrilett, Cambridgekuren, lavkarbo, 5:2, ja, jeg har prøvd ALT og feilet gang på gang. Hvorfor var det sånn? Hvorfor måtte jeg misslykkes hele tiden? Det har gått opp for meg nå. Hodet var ikke med på det. Joda, jeg gikk ned i vekt, til tider mye også, men jeg gikk alltid opp igjen etterpå. Og akkurat DER var nøkkelen min til suksess - etterpå!

Ingen kur

For meg lå den største hemmeligheten i å finne ut at dette ikke kunne være en kur, noe som skulle avsluttes for så å gå tilbake til gamle vaner. Det fungerer rett og slett ikke og fører til jojo-slanking. Den dagen jeg innså dette kom forandringen for meg. Det ble en livsstilsendring som skulle endre livet mitt.

Ta kontrollen

Når jeg innså at jeg måtte forandre på hele måten jeg tenkte og levde på, og ta kontrollen, det var dagen da min reise til ett lettere liv virkelig begynte. Jeg tok kontrollen over hva jeg puttet i munnen ved å skrive ned alt. Jeg tok kontrollen over vekta ved å veie meg fast en gang i uken til samme tid. Jeg tok kontroll over latskapen ved sakte og sikkert begynne å trene. Jeg tok kontrollen ved å innrømme at jeg helt hadde mistet kontrollen.

Glem å gå ned mest mulig i vekt på kortest mulig tid Kroppen din responderer best på sakte endring i kost og trening. Så tenk langsiktig hvis du vil ha et varig vekttap. Dette handler om å endre vaner og det tar tid. Ta små skritt og oppnå store resultater. Jeg begynte med korte gåturer som eneste trening, nå trener jeg i hvertfall 1 time hver dag. Og jeg varierer treningen for ikke å gå lei. I starten var den eneste endringen jeg gjorde i forhold til det spiselige, å skrive ned alt jeg puttet i munnen og regne ut hva det ga av kcal pr. dag. Og jeg ble sjokkert! Så endret jeg matinntaket og sluttet helt å spise snop, snacks og slike ting. DA kom resultatene fort. En kilo i uken forsvant, uten at jeg var sulten og uten at jeg følte at jeg forsaket noe.

Kaloritelling

Dette var det som skulle til for meg. Jeg har ligget jevnt på 1400-1500 kcal pr. dag og trent mer og mer underveis. Det har ført til at vektnedgangen har vært jevn og kiloene har holdt seg borte. Etter som dagene, ukene, månedene og årene har gått, så har jeg lært meg hva ting inneholder av kalorier, hva jeg bør unngå og ca. mengde som gir hvor mye kcal. Så jeg trenger ikke lenger være så nøye med veiing og registrering lenger. Ting er blitt enklere.

Er du klar

Det er viktig at du virkelig er klar for å gå ned i vekt. At du har bestemt deg for at det er dette du virkelig vil. Når du er det, da er du klar for å ta neste skritt. Det STORE skrittet. Skrittet mot endring og ett lettere liv. Du må være 100% dedikert for at det skal gå, ellers vil det bare bli enda en mislykket kur. Du må gjøre dette av den riktige grunnen - deg selv. For å holde deg motivert må du være fokusert. Det krever mental og psykisk energi og styrke til å endre vanene dine.

Planlegging

Legg en realistisk plan for livsstilsendringen din og hold deg til den. Har du andre stressfaktorer i livet ditt som stjeler oppmerksomhet, da kan det være lurt å jobbe med å løse disse for å kunne fokusere på dine endringer. Det kan være økonomiske problemer, trøbbel i kjærlighetslivet, jobbrelatert eller konflikter i vennekretsen. Når din vekttapsplan er klar til å settes ut i livet, sett en dato og så - START.

Realistiske mål

Husk at målene du setter deg må være realistiske og gjennomførbare, ellers vil du miste fokus og motivasjon. Men vet du egentlig hva som er realistisk? Det beste vil være å ta sikte på å gå ned 0,5 til 1 kg i uken. Det vil si at du må forbrenne 500 til 1000 kcal mer enn du konsumerer hver dag. Jeg har hatt mange små delmål på min reise og har unnet meg selv en gave når disse er nådd. Noe endelig vektmål har jeg ikke, men mitt største mål vil være å halvvere meg selv i vekt.

Indre motivasjon

Ingen andre kan få deg til å gå ned i vekt. Du må ønske å ta av og trene for deg selv. Hva er din brennende indre motivasjon for å nå målet ditt? Lag en liste over hva som er viktig for deg, om det er bryllupet ditt, drømmeferien eller en generelt bedre helse. Ta frem listen på tunge dager og minn deg selv på hvorfor du gjør dette. For meg er det ønsket om å leve og bli gammel som driver meg videre. Jeg ønsker å se barna mine bli voksne og lykkes her i livet og jeg vil gjerne oppleve at de får familier.

Hva er riktig for deg

Ha i tankene at det kan være behov for litt eksperimentering for å finne den rette vekttapsmetoden for deg. Det er viktig at du føler deg fornøyd for å holde deg til planen over lengre tid. Hvis en metode ikke virker, så prøv en annen. Det er mange måter å gå ned i vekt. Nøkkelen er å finne ut hva som fungerer for deg. Det er slett ikke sikkert at det som har virket for meg vil virke for deg, så derfor er det ikke så viktig at jeg deler alt jeg har gjort. Som sagt, det må fungerer for deg for å gi resultatene du ønsker. Lykke til!